Thursday 4 September 2014

Garam

Bila pulang dari pasar, kita selalu cuci sayur, ikan, ayam, daging yang kita beli di pasar, dengan garam.  Dan selalunya garam yang kita guna ialah garam yang kita beli di kedai atau supermarket.  Harga 50 cent. Garam tu juga yang kita gunakan untuk masak.  



Tahu kah anda bahawa garam yang kita beli di kedai atau di supermarket, ialah chemical salt?  

Pada waktu dulu, garam laut atau sea salt, memang lah yang paling baik untuk di gunakan.  Kerana pencemaran laut tidak begitu teruk.  Tidak ada tumpahan minyak, tidak ada pembuangan chemical ke dalam laut, tidak ada sampah sarap ... tapi sekarang, lautan kita sudah tercemar.  Lebih-lebih lagi kalau lautan itu berdekatan negera maju.  Banyak lah sampah sarap, chemical, najis, semua di salurkan ke laut.  Cuba bayangkan?




Dulu-dulu cara pembuatan garam, selalunya dari air laut. Air laut di ambil, dan di jemur di cahaya matahari sampai kering dan meninggalkan garam.  Dan garam itulah yang di gunakan.  Minerals masih lagi terdapat dalam garam. 

Sekarang, pula pembuatan garam telah di commercial kan.  Air Laut di salurkan kedalam kilang, dan di process, dan di cuci menggunakan chemical. Chemical ini akan membersihkan garam yang telah terkumpul menjadi bersih, dari pada kotoran yang terdapat pada Air Laut tersebut.  Dengan secara tidak langsung, segala minerals yang terdapat didalam garam telah luput.  Yang tinggal hanya Sodium Chloride.  




Ini lah garam yang kita gunakan untuk menambah kelazatan makanan kita, untuk mencuci barangan yang kita beli di pasar.  Kita fikir, kita telah buat yang terbaik untuk keluarga.  Mencuci bersih bahan-bahan mentah dengan garam... tapi, sebenarnya... kita meracun keluarga. 



Penyakit darah tinggi dikatakan disebab kan mengambil garam yang berlebihan? Tapi tahukah anda, garam yang di maksudkan ialah garam yang kita selalu gunakan, iaitu Sodium Chloride, Chemical Salt, garam kimia.  Yand tidak lagi mengandungi minerals yang di perlukan oleh manusia.  

So the next time, you are at the supermarket, and you are lifting a packet of salt.  Think about your family.  Adakah garam yang anda ambil itu yang terbaik? 

Call saya, untuk pilihan kesihatan keluarga : 

No comments:

Post a Comment