Wednesday 17 December 2014

HERAN.

Heran.  I am confuse. 




Ada seorang kawan sebaya talipon saya dan mengeluh, duit gaji bulanan suami tak cukup. nak berbelanja kena berkira.   Anak yang dah besar dah berumah tangga, dah hidup sendiri.  Dia tinggal dengan suami dan anak-anak yang masih bersekolah dan yang masih mencari kerja.  Herannya dah 3 tahun cari kerja, tak dapat-dapat.  Kemudian, dia sendiri tak boleh keluar bekerja, sebab anak-anak tinggalkan cucu-cucu untuk di jaga sementara mereka pergi kerja.  

Suami kerja seorang, gaji walaupun tinggi, tapi banyak tanggungan. Semua nak kena bayar.  Rumah yang baru di beli 2 tahun lepas, sebab  upgrade kerumah lebih besar, supaya anak-anak selesa, harus top up wang tunai tiap bulan sebanyak lebih dari seribu dollars untuk bayar ansuran bank loan.  

Tiap hari jaga cucu, termasuk hujung minggu, kadang-kadang dapat upah, tapi selalunya tak dapat, alasan anak, duit tak cukup.  Jadi dihalalkan sajalah katanya.  Kesian Ibu, jaga cucu, kencing berak, makan semua di situ, tak di beri upah menjaga.  Tapi, tak apa lah katanya, cucu sendiri katanya. 

Kemudian saya cerita tentang business yang saya ceburi, saya bukakan peluang berniaga.  Saya tunjukkan cara, beritau yang ada latihan percuma, semua di sediakan, barang-barang pun mudah jual.  Leaders pimpin sampai berjaya, saya lakarkan lagi keuntungan yang boleh di capai dengan usaha rajin sedikit.  Boleh hidup mewah sikit.  Bila ibu ayah ada duit, anak-anak pun akan lebih sayang. Lumrah dunia. 

Tapi dia kata, dia tak tau berniaga, dia tak banyak kawan, suami tak kasi berniaga, dan ayat terakhir nya, TAK TAU NAK CARI ORANG.  

Ini yang saya heran.  Di beri peluang untuk mencari rezeki yang halal, katanya tak tau cari orang.  Tapi bila dah tersepit, nak pinjam duit TAHU CARI AKU



Gambar berikut, termasuk seorang 'auntie' berumur 70 tahun yang telah mencapai pangkat Senior Sales Manager.  Berbagsa cina.  Jalan dah berombak, tapi masih boleh berniaga, tak ada alasan untuk tidak maju.  Tidak kira usia, tidak kira ramai kawan, tidak kira 'tak tahu'.  Semua nya boleh di ubah, semua nya boleh 'jadi tahu', boleh berjaya, boleh meraih pendapatan lumayan.  Kalau bangsa cina boleh, kenapa kita Melayu cepat mengalah? 









No comments:

Post a Comment